پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250996
گردشگري روستايي؛ جلوه فرهنگ و آداب و رسوم بکر روستاييان/ وقتي روستاها مامن توسعه پايدار و اشتغال خرد مي‌شود
تاریخ انتشار : 1400/07/14 11:28:52
نمایش : 1190
گردشگري روستايي مي تواند سبب توسعه پايدار در روستاها و افزايش اشتغال، مهاجرت معکوس و اميد به زندگي در ساکنان روستا شود و با حضور گردشگران در روستاها فرهنگ و صنايع دستي به ديگر نقاط کشور و جهان صادر مي شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از عصرهامون؛ گردشگري يکي از مهم ترين و متنوع ترين بخش هايي است که مي تواند سبب توسعه پايدار و اشتغال شود، قابليت هاي ويژه اين بخش به گونه اي است که مي تواند در همه حوزه ها ورود داشته باشد و سبب توسعه شود. 
گردشگري داراي شاخه هاي متنوعي است، گردشگري روستايي، دريايي، ورزشي، کشاورزي و تاسيسات کشاورزي، بيابان گردي و ... شاخه هاي مختلفي است که در سيستان و بلوچستان بيش از ديگر شاخه ها ديده مي شود. 

در سال هاي اخير با افزايش تعداد اقامتگاه هاي بوم گردي به ويژه در روستاها، گرايش گردشگران به حضور در روستاهاي بکر سيستان و بلوچستان افزايش داشته است، به طوريکه بسياري از گردشگران با حضور در روستاها از ظرفيت هاي بکر گردشگري روستايي استفاده مي کنند. 

حضور در هواي پاک روستا، خريد صنايع دستي، خوراک و غذاهاي توليد شده و طبيعت بکر روستا مي تواند سبب جذب گردشگران به روستاها شود و اقتصاد روستا را دگرگون کند. 

در سال هاي اخير بسياري از روستاهاي سيستان و بلوچستان به دليل از دست دادن منبع آبي خود چه در شمال و چه در جنوب استان دچار بحران شده اند و بسياري از روستاييان به شهرها مهاجرت و در اطراف شهرهاي بزرگ حاشيه نشين شده اند که علاوه بر نازيبايي چهره شهرها، سبب از بين رفتن توان نيروي مولد روستايي مي شود. 

گردشگري روستايي در حوزه هاي مختلف مي تواند سبب مهاجرت معکوس مردم به روستاها، افزايش توليد صنايع دستي، زيبايي چهره روستا و ... شود و ساکنان اين اجتماع هاي کوچک را به زندگي اميدوار کند و توسعه پايدار را در پي داشته باشد. 

تغيير رويکرد به پروژه هاي کوچک مقياس و کارآفرين محور

مجتبي ميرحسيني، معاون گردشگري اداره کل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي سيستان و بلوچستان در اين زمينه به خبرنگار ما بيان کرد: روستاها از ابتدا، در هزاران سال قبل بر محور کشاورزي شکل گرفته بود، ولي با توجه به از دست دادن بسياري از منابع طبيعي و خشکسالي هايي که رخ داد به ويژه در دوران معاصر مردم دچار مشکلاتي در حوزه اقتصادي و معيشتي شدند.

وي ادامه داد: نياز بود برنامه ريزان و کساني که اسناد و نگاه توسعه اي به مناطق داشتند در طرح هاي جامع و سندهاي توسعه اي و ساختاري، اقتصاد جايگزين را براي مردمان روستا در نظر گيرند تا از مهاجرت به شهرها و توسعه حاشيه نشيني جلوگيري شود.

اين مقام مسئول تصريح کرد: بر اين اساس در حوزه ميراث فرهنگي هم تلاش شد با تنوع بخشي به منابع درآمدي در روستاها بتوانيم از اقتصاد جايگزين استفاده کنيم.
 


معاون گردشگري اداره کل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي سيستان و بلوچستان اظهار کرد: از طرفي رويکردي که در حوزه اقتصاد هم حاکم بود رويکرد مديريت محور و پروژه هاي بزرگ مقياس بود که به رويکرد کارآفرين محور و پروژه هاي کوچک مقياس تغيير کرد و کسب و کارهاي خرد شکل گرفت.

ميرحسيني اظهار کرد: مصاديق اين کسب و کارهاي کوچک در حوزه گردشگري رونق يافت و آينده اي که در اقتصاد روستاها شکل مي دهد و توسعه پايدار روستاها با حفظ منابع طبيعي و فرهنگ مردم و ديگر مولفه هايي که مي تواند روستا را به يک اکوموزه تبديل و منظر، آداب و رسوم و آيين ها را حفظ کند و گردشگري اين ها را به عنوان سرمايه هاي آن منطقه در بر مي گيرد.

توزيع عادلانه ثروت و اشتغال پايدار در روستاها

وي عنوان کرد: مزايايي در حوزه گردشگري روستايي وجود دارد مانند توزيع عادلانه ثروت و ايجاد اشتغال پايدار در مناطق روستايي و اگر گردشگر به منطقه سفر کند در اقتصاد روستا تغيير ايجاد مي شود.

اين مقام مسئول بيان کرد: گردشگري مي تواند اين ظرفيت ها را شکوفا کند، نه اينکه ما تحت تاثير ورود گردشگران فرهنگ خودمان را از دست بدهيم و خيلي از مولفه ها را کنار بگذاريم.

معاون گردشگري اداره کل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي سيستان و بلوچستان گفت: خيلي از اين مولفه ها به توسعه گردشگري روستايي کمک مي کند و از مزيت هاي بسيار زيادي که در حوزه اشتغال پايدار، حفظ منابع، معرفي فرهنگ، هويت در جهت ماندگاري بيشتر و مهاجرت معکوس به روستاها مي توانيم بيش از گذشته بهره بريم.

ميرحسيني تصريح کرد: متاسفانه سرانه درآمد مردم روستا يک سوم شهرهاست و گردشگري روستايي قرار است حال مردم روستا را بهتر کند و عدالتي را که در توزيع ثروت وجود دارد رونق دهد.

وي عنوان کرد: مردم شهر خواستار اصالت شده اند و براي گردشگري به روستا بر مي گردند که ياد و خاطره گذشته را براي آن ها زنده مي سازد و اين به درآمد مرمان روستا کمک مي کند.

گردشگري خوراک در روستاهاي سيستان و بلوچستان

اين مقام مسئول گفت: گردگشري تاثيرات مستقيم، غيرمستقيم و القايي از جمله افزايش توليدات در روستا را در پي دارد، يکي از جاذبه هاي مهم گردشگري خوراک است، غذاهاي متنوعي که با توجه به تنوع اقليمي در سيستان و بلوچستان وجود دارد.

معاون گردشگري اداره کل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي سيستان و بلوچستان افزود: گردشگري موسيقي از نوع محلي که در روستا زنده است، لباسي که امروز بر تن مردمان ماست و حفظ کرديم فرهنگي است ک در اين استان باقي مانده و ما توسعه را بر اساس آن شکل مي دهيم.

ميرحسيني اضافه کرد: فرهنگ ها، آيين ها و آداب و رسوم در نسل سوم گردشگري که گردشگري خلاق است نقش زيادي دارد، زيرا گردشگران مي خواهند از نزديک تجربه کنند و با آن ها آشنا شوند.

وي ادامه داد: ما روستاي جهاني کلپورگان را داريم که زنان بلوچ سفال توليد مي کنند و اينکه گردشگران فرآيند توليد را ببينند و در آن نقش داشته باشند بخش ديگري از جاذبه هاي روستايي است.

اين مقام مسئول بيان کرد: در کنار توليد منابع ديگر طبيعي و تاريخ و فرهنگي و صنايع دستي که در روستاها وجود دارد بخش ديگري از جاذبه هاي گردشگري است و سبب حضور گردشگران در روستاها مي شود.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html